Saturday, July 16, 2011

AL FATIHAH .......

           Assalamualaikum ...... di pagi ini tiba2 aku  teringatkan arwah tok dan arwah tok wan ... Terasa sangat kehilangannya..... tambah2 bila tiba bulan ramdhan ...dan aidil fitri..... Masih terbayang di ingatan
kenangan2 indah semasa arwah masih ada.... Aku sempat di pelihara oleh arwah tok dan tok wan
selepas sahaja aku tamat SPM.... Bermulalah kehidupanku bersama dengan mereka........ Aku masih
ingat lagi ketika aku bekerja,jam 5 pagi aku dah kena beredar dari rumah kerana bas yang datang
ambil awal..... Arwah tok wanlah yang menghantar aku tiap hari ... walau hujan ..walau demam
sekalipon di gagahkan juga menghantarku..... Pernah sekali aku terpaksa balik lewat.. arwah sanggup menungguku sampai malam.... Turun je dari bas aku lihat kelibat seorang tua yang sedang berpeluk
kesejukan ... Ku amati betul2 rupanya arwah .... sedih rasanya tatkala itu.... ku tahu arwah mengambil
berat akan diriku ... serta cucu lain... Kekadang aku marahkan juga kerana takut keadaannya tak
mengizinkan namun arwah tetap berkeras juga ......
           Masih teringat lagi sikap arwah yang suka memberi pada anak cucunya duit hasil jualan acuan
tembaga miliknya ....... Walaupun tak sekaya mana tapi dia tetap nak anak cucunya merasa .....
Kadang rasa serba salah hendak menerimanya .. tak di ambil kecil hatinya .. Masih ingat lagi juga..
masa arwah mendapat duit hasil jualan acuan tembaga tu, kadang2 arwah belikan baju kain ela untuk
cucu2nya.... Masa itu indah sekali .... Tapi semenjak arwah tok dah tiada , arwah sedih .... dia 
terasa seperti kehilangan.....Kadang2 padaku juga la di luahkan segala apa yang terpendam di hatinya...
Memang menitik air mataku ini ... Sebagai cucu aku hanya mampu berikan arwah sokongan supaya
lebih tabah  hadapi hidup ini..... Walaupun penyampainnya hanya sekadar luahan ..aku paham apa yang
ada di dalam hati arwah masa tu.....
             Masa arwah masih ada , aku berkesempatan juga menjaganya ... Aku rasa happy sekali kerana
dapat juga menjaganya ...... Kalau la keadaan mengizinkan masa tu aku mahu menjaganya namun  sikapnya
yang tak boleh meninggalkan rumahnya..... Menjelangnya hari raya , selalunya arwah akan pesan makanan
utama untuk hidangan anak cucunya .... Tiap hari raya mesti arwah akan menyuruh kami semua masak
menu utama seperti nasi daging dsb.... Ketupat nasi memang tak sah kalau tak ada..... Hari demi hari
rupanya arwah mula menghidap penyakit kanser prostat .... Masa mula di masukkan hospital dahulu , aku
masih mengandungkan anakku yang kedua.... Jadi aku berkesempatan juga melawatnya di hospital....Masa
tu penyakitnya tak dapat di kesan lagi tapi tanda2nya dah ada.... ...
            Hinggalah tarikh 23hb .. arwah mengadu sakit tak lawas kencing ... sakit pinggang ... masuk hospital
baru dapat kesan penyakitnya..... Seminggu sebelum tu aku pulang ke kampung menjenguk mak ayah juga mertuaku ... sempat juga aku menjenguk arwah.... masa itu arwah dah mengeluh sakit perut ... tak larat dsb keluhannya pada aku.... Aku dan suami hanya menasihatinya agar banyakkan rehat ... Entah kenapa tergerak
hatiku ini nak mengambil fotonya bersamaku dan anak2... .. Mungkin sebab aku dah lama tak bergambar
dengannya..... Seminggu kemudian aku terima panggilan dari mak dan ayah ... kakakku ..adikku  yang
mengatakan arwah di bawa ke hospital.... Aku sangkakan hanya sakit seperti dahulu.... Namun sakitnya dah
dikesan .... Aku menanti penuh debaran .... sebab aku teringat sebelum tu aku bermimpi gigiku luruh .. dan juga peristiwa pelik yang berlaku sebelum tu apabila seekor burung yang berbunyi di bumbung rumahku...
Perasaan tak sedap hati itu ada tapi syirik kalau mempercayainya......
              Arwah nazak .. aku sedekit terkilan kerana tak dapat balik bertemunya semasa itu... kerana
tuntutan kerja suamiku yang masih dalam waktu bekerja.... nak cuti takde yang nak ganti.... so aku redha
sahajalah dengan apa yang bakal berlaku ... Tiap saat dan detik aku menelefon bertanyakan perkembangan
arwah dengan adikku ..... Doktor sudah mengatakan sudah tiada harapan.... Aku disini memberontak juga..
tak senang duduk... malamku tak lena kerana fikirkan aku tak dapat bertemu arwah buat kali terakhir....
terkilan sangat2 di hati aku ... tapi apakan daya ... tuntutan kerja suami ku begitu.... Aku redha dengan
pemergiannya .... Namun kini semuanya sudah berlalu .... Arwah dh pergi meninggalkan kami  genap seratus hari.... Cepat masa berlalu..
                Kini sudah menjelangnya bulan ramadhan .... dan tak lama lagi menjelangnya hari raya.... hari raya
pertama tanpa arwah ......Hanya iringan al fatihah buat arwah tok dan tok wan....... Mudah2an roh mereka


aman di sana bersama orang2 yang beriman ..... ....... aminnnn..... al fatihah .....







LINDA CAMERON>>>16 julai, 2011...( 24hb MARCH, 2011)

No comments: