Sunday, July 10, 2011

AISKRIM HOMEMADE.. VANILA VS COKLAT DAN JUGA ASIKRIM PELANGI...

 Assalamualaikum semua .... bertemu kita di kali ini.... kali ini nak saya kongsikan bersama aiskrim homemade yang telah saya buat semasa menyambut kedatangan adik ipar dan metua ke rumah baru kami baru2 ini... first time saya membuatnya ..alhamdulillah menjadi... sedap sgt.... ini buat kali kedua saya buatkan .... anakdan suami suke sgt.... tp tak boleh la juga di makan selalu..nanti silap2 kena kencing manis la pulak..hihihi... di sini saya sertakan sekali resepi nya.... boleh la kawan2 mencubanya .......adunannya tetap yang sama cuma saya tukarkan cara penyediaanya dan juga perasanya.... ....

aiskrim homemade vanila vs coklat/ aiskrim pelangi

bahan : 1 tin susu pekat( 1/2 tin susu krg manis- 1 adunn)
1 tin air masak (sukat tin susu juga)
1 camb ovalette
1 biji telur
4 camb serbuk koko- perasa lain ok juga cth, keladi ,strawberi dsb
choc rice , kacag tanah kisar, coklat masakan, choc chip dsb

caranya: campur semua bahan ini dan blender je ataupun guna pemutar
dan pukul smpai putih, gebu ,berkrim.. ( adunn asal stgh je bl dh
kembang, adunn akan naik 2 kali ganda )
- bl dh kembang, bhgikan pada warna yg kita suke..
cth vanila dan coklat, keladi dan vanila
- masa nak tuangkan dlm bekas , selang selikan . mulakan dgn warna
asal, taburlan choc rice dsb .ulang buat smpai habis .. tiap lapisan tabur
choc rice.. bekukan semalam.

kandungan ni 1.5 liter
- kl yg suke boleh juga taburka biskut oreo yg di hancur kasar ... ikut
kreativiti msg2..

- kl yg aiskrim pelangi tu , sy cuma tambahkan pewarna iaitu di 



  bahagikan 3 bahagian dan di tuang selang selikan....

RESEPI ROHAIMI AHMAD

No comments: